Home » Content Matters! » Zet De Gebruikers Centraal Bij De Implementatie Van Uw CMS

Zet De Gebruikers Centraal Bij De Implementatie Van Uw CMS

Zowel marketeers als IT’ers durven ze al te gemakkelijk uit het oog verliezen: de gebruikers. Zeker wanneer het gaat over grote investeringen of over combinatiepakketten als de G Suite van Google of Microsoft’s Office 365 wordt meer over de uitgebreide mogelijkheden en de prijs gesproken dan over de specifieke behoeften van de gebruikers en hun bedrijf of team. In de woorden van Laurence Hart in het artikel “Don’t Blame SharePoint, Blame IT“:

The question you need to ask yourself about SharePoint, Office 365 or any system is, “Who is driving your requirements?” To whom is the vendor listening when they design and build enhancements? The answer is critical to choosing the right software.

Het zal u niet verbazen dat ook de succesvolle implementatie van een Content Management-systeem mee bepaald wordt door de reële en specifieke behoeften van de organisatie én van haar gebruikers. Juist omdat het zo moeilijk is om die behoeften vooraf (en dus een beetje in het abstracte) te verwoorden en op (virtueel) papier te zetten, is het van het grootste belang om tijdens het selectieproces veel ruimte te voorzien voor het consulteren van de mensen die dagelijks met het CMS aan de slag zullen gaan.

Let op: het gaat dan niet enkel over gebruiksgemak en de “user interface”, maar ook over de functionaliteiten van de producten. Wanneer het gaat over het aanpassen van bestaande werkprocessen moet je je afvragen: welke functionaliteiten heeft de eindgebruiker nodig, en hoe kan het tool die leveren terwijl het in het proces wordt ingepast? Wie kan die vragen beter beantwoorden dan de eindgebruikers zelf?

Als u nieuwe processen gaat opzetten of bestaande processen kompleet gaat omgooien en vervangen, dan is de rol van de eindgebruikers zo mogelijk nog belangrijker. Want zonder hun inbreng is de kans op slagen van het veranderingstraject heel klein, dat leert u in elke cursus “change management”. Dus eerst het proces op punt zetten, en pas daarna geheel of gedeeltelijk automatiseren. En natuurlijk moeten dan de IT’ers weer mee aan tafel – maar niet als ultieme beslissers.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.