Home » Content Matters! » Content Management In Tijden Van COVID-19

Content Management In Tijden Van COVID-19

Woorden als “crisis”, “oorlog” en “lock-down” maken het overduidelijk dat we dezer dagen een zeer uitzonderlijke periode meemaken. Iedereen zoekt naarstig naar manieren om zich aan te passen aan de strenge beperkingen die de overheid ons oplegt om de impact van de SARS-CoV-2-besmetting zoveel mogelijk te beperken. Niemand weet hoe lang de huidige situatie gaat aanhouden.

Met behulp van informatietechnologie slagen heel wat bedrijven er gelukkig in om toch geheel of gedeeltelijk actief te blijven. Telewerk is al langer mogelijk, maar vandaag wordt het toegepast op een schaal die zelfs in grote bedrijven (denk in België aan de banken) nieuw is. En dat brengt dus onbekende risico’s met zich mee, bijvoorbeeld rond de schaalbaarheid en de performantie van de gekozen hard- en software. Reken maar dat menig CIO zich daar de voorbije weken de kop heeft over gebroken!

Maar ik wil het hier even over een ander aspect van het telewerk hebben, met name de beschikbaarheid van de informatie die de telewerkers nodig hebben om hun werk te blijven doen.

Elke telewerker wil op de hoogte blijven van wat er reilt en zeilt binnen de onderneming. E-mail en/of intranet blijven de belangrijkste kanalen voor al wie ingelogd geraakt in de telewerk-sessie… maar hebt u ook één of meerdere alternatieve kanalen ter beschikking? Publieke sociale media als WhatsApp kunnen in nood dienst doen. Maar ze zijn niet echt ideaal in een professionele context: hoe houdt u de leden van een groep up to date? Hoe zit het met de discretie van de berichten? Hoe garandeer je dat er geen ‘fake news’ binnensluipt? etc.

Als het bedrijf over een intranet beschikt, dan is de kans groot dat tenminste een deel van de informatie die de medewerkers nodig hebben beschikbaar is wanneer ze inloggen op de systemen van het bedrijf. Maar het is goed om je de vraag te stellen: heeft elke telewerker wel al de informatie ter beschikking die nodig is? Is de zoekfunctie handig genoeg om te vinden wat er gezocht wordt? Het zou mij alvast niet verbazen dat tijdens het telewerk duidelijk wordt in welke mate medewerkers rekenen op de parate kennis van collega’s die op kantoor vlak bij hen zitten, in plaats van op wat een “search” kan leveren!

Last but not least is er het gedrag van de klanten van het bedrijf. Tijdens crisisperiodes als deze gaan mensen, en dus ook klanten, zich anders gedragen. Soms omdat het moet op bevel van de overheid, maar vaak omdat we als mensheid nu eenmaal creatief zijn in het bedenken van oplossingen voor nieuwe problemen. Of die oplossingen goed of slecht zijn maakt niet uit: de vraag is wat er nodig is binnen het bedrijf om met die veranderende verwachtingen en gedragingen van de klanten om te gaan. Hoe snel kunnen processen – en de bijbehorende documentatie- en informatiestromen – worden aangepast, gedocumenteerd en uitgerold? Hebt u de middelen ter beschikking om medewerkers te vormen wanneer ze thuis aan de slag zijn?

Bovenstaande bedenkingen zijn verre van  volledig, maar dat was ook niet mijn bedoeling. Ik wil niet verwijzen naar Machiavelli of Churchill, want een “goede crisis” is dit niet. Maar: de COVID-19-epidemie gooit onze wereld wel even overhoop, en uit wat er verandert kunnen we hopelijk heel wat leren, ook op het vlak van content management.

Terwijl we leren mogen we de essentie niet vergeten: eerst zorgen voor de mensen en hun gezondheid, en daarna pas voor de rest. Verzorg jezelf, verzorg je naasten, wees solidair met alle mensen! En wees alsjeblief verdraagzaam voor al wie het moeilijk heeft om zich aan te passen aan de vele veranderingen die ons nu overvallen.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.